Mit nr. 1
Gaz psuje samochód
Fakt:
To nie gaz psuje samochód tylko wadliwa lub źle zamontowana instalacja gazowa. Więc wina leży po stronie niekompetentnych mechaników, którzy nieprawidłowo zakładają instalacje lub używają wadliwych elementów instalacji gazowej. Odpowiednio dobrana i prawidłowo zamontowana instalacja nie stanowi zagrożenia dla sprawności samochodu.
Mit nr. 2
Przy instalacji gazowej należy jeździć z pustym bakiem, gdyż osad wytracony z benzyny może uszkodzić pompę paliwową.
Fakt:
Benzyna jest w ciągłym ruchu, więc nie istnieje zagrożenie wytrącenia się osadu . Prawdą jest natomiast to, iż choćby minimalna ilość benzyny jest konieczna do smarowania i chłodzenia pompy paliwowej.
Mit nr.3
Gaz nie nadaje się do nowych samochodów.
Fakt:
Taki pogląd głoszony był głównie przez autoryzowane serwisy, które nie montowały i nie serwisowały instalacji gazowych. Pogląd ten znalazł swoje odzwierciedlenie w małych warsztatach samochodowych „ domorośli” mechanicy w sposób bardzo nieprofesjonalny zakładali instalacje gazowe do nowych samochodów jednocześnie uszkadzając inne elementy samochodu .
Dzisiaj ten pogląd diametralnie się zmienił. Powstały profesjonalne stacje montażu instalacji gazowych , dostępne są wysokiej klasy podzespoły instalacji gazowej oraz przeszkoleni fachowcy. Od kilku lat również autoryzowani dealerzy zajmują się montażem i serwisem instalacji gazowych. Od kiedy zaczęli, ich zdanie o LPG uległo znacznej poprawie i dziś z powodzeniem sprzedają i obsługują samochody z fabrycznymi instalacjami LPG i CNG.
Mit nr.4
Gaz wybucha
Fakt:
Aby doszło do wybuchu, stężenie gazu w powietrzu musiało by wynosić od 1,5 do 3%. W przypadku samochodowych instalacji gazowych wybuch jest praktycznie niemożliwy. Nawet podczas wypadku, pewna ilość gazu musiałaby nagle wydostać się z instalacji, wymieszać z powietrzem w odpowiedniej proporcji i jeszcze zostać zapalona, aby nastąpił wybuch.
Mit nr.5
Gaz śmierdzi. Mit, ale nie do końca. Gaz śmierdzi ponieważ ma śmierdzieć, aby był wyczuwalny jest specjalnie, sztucznie nawaniany. Ma to na celu zapewnienie bezpieczeństwa i uniknięcia nieświadomego zatrucia gazem.
Fakt:
Podczas prawidłowego działania instalacji gazowej, gdy spalanie przebiega właściwie zapach gazu nie jest uciążliwy. Jednak gdy instalacja jest wadliwie zamontowana lub gdy instalacja znajduje się w starym samochodzie który nie jest wyposażony w katalizator spalin i nie posiada elektronicznych systemów kontroli składu mieszanki, to powoduje, iż gaz jest podawany do silnika nieprecyzyjnie i, co za tym idzie, spaliny mogą mieć przykry zapach.
Mit nr. 6
Na gazie samochód jest „mułowaty”.
Fakt:
Nowoczesne instalacje posiadają funkcje bezpośredniego wtrysku gazu. które doprowadzają gaz bezpośrednio do kolektora, w okolicy fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych. Efektem tego jest dynamika i prędkość maksymalna prawie taka sama jak na benzynie.
Mit nr. 7
Na gazie samochód „strzela”
Fakt:
„Strzały” w samochodzie zdarzają się gdy:
– jest niewłaściwie zamontowana instalacja,
– stan elementów układu elektrycznego jest nieprawidłowy,
– jest zaniedbany i wyeksploatowany układ zapłonowy ( świece, przewody zapłonowe), elementy układu ssącego ( filtr powietrza), głowica, zawory.
Jeżeli samochód jest zadbany, regularnie są robione przeglądy i wymieniane zużyte części, to „strzelanie „ samochodu nie grozi.
Mit nr.8
Gaz na pewno przestanie się opłacać.
Fakt:
Cena gazu powiązana jest z ceną ropy. Gaz używany w samochodach jest „odpadem” powstałym przy rafinacji ropy, więc jego cena zawsze będzie niższa od ceny produktu właściwego. Nie zmieni tego także akcyza, którą tak straszyły media. Aktualnie podatek akcyzowy stał się stabilizatorem rozwoju branży gazowej w Polsce.
Nowa Ustawa o podatku akcyzowym z 06.12.2008 opublikowana w Dz.U.2009 nr 3 poz. 11. Stawki akcyzy od autogazu (695,00 zł od tony LPG i 100,00 zł od tony CNG) zapisane są w Art. 89 pkt. 12 a). Zerowa stawka dla CNG do 31.10.2013 r. została zapisana w Art. 164 pkt.1. Datę wejścia ustawy w życie z dniem 01.03.2009 r. zapisano w Art. 169.
Mit nr.9
Przy zasilaniu LPG silnik zużywa więcej paliwa niż gdy jest zasilany benzyną.
Fakt:
Powyższe stwierdzenie ma częściowo uzasadnienie. Wyższe zużycie LPG jest uwarunkowane prawami fizyki, a nie gorszymi właściwościami gazu. Gaz ma inny stan skupienia niż benzyna i aby uzyskać podobną ilość energii, co w np. PB 95, potrzebna jest jego większa objętość. Gdy spojrzymy na kryterium wagowe i porównamy wydajność energetyczną kilograma propan-butan i kilograma benzyny, to korzystniej wypada gaz, który ma lepszą wydajność z kilograma.